Vlaggen en banieren, al honderden jaren gebruikt de mens doek aan een stok om te communiceren. Is het niet goedschiks, dan wel kwaadschiks. Een piratenvlag betekende zelden veel goeds voor een brave matroos. De trots van een natie straalt in een vlaggenparade. Hieperdepiep, het diploma is binnen! De vlag is tot op de dag van vandaag een medium waar werkelijk niemand aanstoot aan neemt. Een vlag heeft daarnaast een enorme attentiewaarde. Hoe vriendelijk is het om een gast te ontvangen terwijl de vlag van het land van herkomst van de bezoeker in top hangt?

Het is lang niet meer alleen de overheid die zichzelf profileert met doeken in de mast. Ook onder bedrijven is een eigen vlag inmiddels gemeengoed. De technische en commerciële mogelijkheden zijn dan ook onbegrensd. De noemer ‘banier’ staat voor een vlag met een hulpmiddeltje. Een gewone vlag hangt bij rustig weer slap en levenloos aan de mast. Misschien is de vergelijking met een vaatdoek hier wel op zijn plaats. Een banier is een verstevigde vlag. Daarbij houdt een horizontale stang de vlag altijd recht. Ongeacht of er een stevige bries staat of niet, de vlag is volledig zichtbaar. Plots is de vlag een reclamemiddel zonder reclame te maken.

Polyester
Tegenwoordig is polyester het meest gebruikte materiaal voor vlaggen en banieren. Het is de kunststof die afrekent met de zeer beperkte levensduur van alternatieven voor het doek. Naast het vriendelijke en ongedwongen karakter van de vrolijke boodschappers, is er één duidelijk minpunt. Onder invloed van weer en wind zijn de doeken beperkt ‘houdbaar’. Daarom geeft Letters bijna per definitie de voorkeur aan polyester. Maar zelfs dan is het zaak om de kwaliteit van het materiaal regelmatig te controleren. Een gerafeld exemplaar is een signaal van beperkt kwaliteitsbewustzijn van het bedrijf dat de vlag uithangt. Dus na gemiddeld vier tot hooguit zeven maanden (aan zee of in het binnenland), is de vlag aan vervanging toe. Houd daar rekening mee.


Zeefdruk of digitaal printen
Bij een hoge oplage is zeefdruk per definitie de beste optie. Bij de meer voorkomende kleine oplagen, adviseert Letters slim te kiezen voor digitaal printen. Het prijsverschil is als volgt te verklaren: bij zeefdrukken is voor elke kleurgang (wissel) een nieuwe instelling noodzakelijk. De tijd die een wissel vergt, verhoogt de kosten meer dan noodzakelijk. De andere kant van het verhaal is dat bij een hogere oplage de kosten per stuk juist weer dalen. Van dit laatste is weer géén sprake bij digitaal printen. Daarbij zijn de kosten van een kleine oplage lager, omdat de instel- en opstartkosten vervallen. Letters kent het omrekenpunt. Een digitale print is bovendien heel eenvoudig te specificeren. Daarmee doelt de drukker bijvoorbeeld op het wijzigen van de vestigingsplaats van een dochter uit een ketenbedrijf. Zelfs bij één op één specificatie is digitaal printen een betaalbaar alternatief.

 

Autoreclame

Over effectiviteit gesproken. Autoreclame is en blijft het meest effectieve medium in de reclamewereld.

Wrapping

Carwrapping is hot! Het is een fantastische manier om voertuigen te veranderen in mobiele reclamezuilen.

Raamfolie

Decoratief en/of functioneel. Dit is de korte en krachtige beschrijving van de mogelijkheden voor toepassing van raamfolie.

Bewegwijzering

Soms is een icoon voldoende, in het andere geval krijgt het medium nèt iets meer lading met een logo of een andere afbeelding.

Print

Kies het materiaal en Letters ontwerpt het beeld en zorgt voor de belettering.

Lichtreclame

Geen ontkomen aan. Voor niemand. En dat bovendien aan twee kanten van de tafel. Bij de zender én de ontvanger.

Vlaggen en Banieren

Vlaggen en banieren, al honderden jaren gebruikt de mens doek aan een stok om te communiceren.